Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?

14.05.2019
dík za hezky shrnuté info a upresneni, nemusím prohledávat weby a schované časopisy ze starší doby (pokud už je beztak moje lepší polovička a šéfová dávno nedala do sběru).
já pamatuji uz jen velmi velmi matně ze (středo-?, VŠ-?)školské fyziky (už je to let), že radarové vlny se odrážejí, procházejí, jsou pohlcovány, zesíleně nebo naopak zeslabeně podle toho, jaké má předmět délky hran (nebo ploch?) vůči vlnové délce, vůči násobkům vlnové délky, vůči půlnásobkům vlnové délky. Má na to vliv i ostrost nebo zaoblenost hran, materiál, úhel dopadu paprsků .... . A pozor, paprsek se neodrazí jen od povrchu, ale část energie projde předmětem (letadlem) a část se odrazí od něčeho uvnitř a "letí zpátky" velmi laicky řečeno a opět část z toho zase část se odrazí zpátky dovnitř ... A taky se odráží od nekovových předmětů, třeba dřevěných letadel, možná méně než kovových, už nevím.
Už nevím taky, jaký konkrétní násobek délky pohltí záření, propustí, jaký ho naopak zpátky zesílí, ale to je jedno-logicky mi z toho plyne, jak píšeš, pro některou frekvenci může být odražená stopa zcela zásadně snížena, ale pro jinou přesně naopak!!! Pro určitý úhel letadla vůči pozici radaru se prudce odraz sníží (například tvary jsou optimalizovány pro pozici čelně), ale s pootočením letadla, tj. ploch, hran apod. - přesně naopak.

Materiál pohlcující záření může mít velmi příznivý vliv, možná tam bude cesta- dotáhnou jeho vývoj, aby byl seriově relativně levný (spíš ne úplně předražený, levný nebude), neodpadával, mohl se umývat, aby stačila tenká vrstvička aby jeho hmotnost neúměrně nezvyšovala hmotnost letounu atd. atd.. Ale zase - paprsky se odrazí tak jako tak od něčeho uvnitř vstupu do motoru, kabiny? Nebo se pletu?
Ale další vývoj takového materiálu, to bude podle mě velmi přísně tajná záležitost u všech států, úspěchy i neúspěchy, takže myslím že kromě spekulací se nic hodnověrného dlouho nedovíme.
Samozřejmě, jak píšeš, asi takto zkonstruované letadlo bude mít mensí RCS než klasické, ale zase dojde k pokroku v čidlech na jiném principu - optickém televizním, infračerveném. Vlastně ono už došlo a vývoj stále pokračuje. Vem si že dneska Ti obyčejný foťák na mobilu, jaký má každé děcko, se zaměří automaticky na hlavu osoby v zorném poli, nebo na to, co za tu hlavu považuje. Vlastně o tom taky píšeš ted vidím.
A ještě další věc mě napadla - dneska nebo již nějakou dobu existují dělostřelecké radary, které zachytí radarový odraz od granátu nebo miny, tj. předměty řekněme půl metru až metr a něco dlouhé, 8 - 15 cm široké. To se v military časopisech a webech normálně dočteš, dávno nic tajného.
Malé přístroje je zachytí na kilometry až k nějakým desítkám km, velké radary PVO by je určitě zachytily na desítky km až stovky.
Takže stačí, když stealth letoun bude mít pod křídlem jednu malou raketu ráže 70-80 mm délky necelé dva metry, která se nevejde do pumovnice, a radaru stačí se zaměřit na ni a celé slavné letadlo nad ní je mu šumafuk, jedno zda stealth nebo nestealth. Když přidáte pylon na její zavěšení - obsluha radaru si nasadí tmavé brýle, aby neoslepli, jak to bude na obrazovce zářit.
Jasně že mě utřete, že plácám, že proti dělostřelecký a protiletadlový radar je něco jiného, že záleží na frekvenci, zpracování algoritmu a nevím čem, ale podle mě evidentně to není principiální problém.

Ještě malinko k tématu - i pokud se vlastnosti stealth ukážou jako něco, co nesplnilo (nebo jen částečně) očekávání - ty letadla F35 budou nadále sloužit, vyvíjet se další verze, odstraňovat zjištěné závady. Samozřejmě nehody, nespolehlivost, velká cena, případně US politika restrikcí nebo obava z ní budou znamenat méně zakázek na úkor konkurence, rovněž tak mediální a politické kampaně, nějaký úspěch, jak píšeš třeba v Izraeli, mu zase body přidají. Pokud díky problémům technickým, cenovým a kdovíjakým se omezí nákup i uvnitř USA, nakoupí se do počtu nejnovější verze starších strojů, pokud USA naznají, že to je nutné, a ne pokud ne.
Čili vše běží jako obvykle běhávalo již od vzniku lidstva.
Letadla jako taková nejsou špatná, ani být reálně nemohou. O moc lepší než nejnovější verze starších strojů taky být nemohou, pokud se pohybujeme v reálném světě, kde panují fyzikální zákony.

Ve světě čar, kouzel, fantazie a domotaných mediálních senzacechtivých výstupů je to samozřejmě jinak.

Možná větší problémy budou s verzí B, která je technicky náročnější, a dmychadlo a zesílené části konstrukce mu ubírají rezervu hmotnosti na další výbavu, zatímco A a C - co těm chybí mimo běžných nemocí vývoje?

Z mnoha mnoha mnoha pokusů o letadlo s možností kolmého startu/přistání ve všech možných státech všech možných režimů se povedlo dospět do stadia reálných pokusů jen v několika málo případech, do stadia zavedení do výzbroje, ale jen omezeně a ne zrovna úspěšně v SSSR Jak35, Jak38, a vyloženě se osvědčil jen a pouze zatím britský Harrier (včetně britsko-amerického vylepšení, které je v US Námořní pěchotě dodnes-vlastně diskutovaný F35B ho má nahradit).
A viděl jsem kdysi nějaký britský dokument o Harrieru, taky to byl porod, málem skončil neúspěchem. Nakonec to dotáhli do zdárného používání.

Toť můj subjektívní názor, možná bude vše jinak.
No a co bude za 50 let, kdy bude další generace letadel - to je věštění z kříšťálové koule. Nebo spíš z bakelitové.

Přidat nový příspěvek